Op bezoek bij de Amy foundation

28 oktober 2021 - Gugulethu, Zuid-Afrika

Vandaag zijn we op bezoek geweest bij de Amy foundation. De Amy foundation is een non-profit organisatie die zorgt voor naschoolse activiteiten, cursussen en voorlichtingen voor kinderen uit townships. De Amy foundation probeert kinderen van de straat af te houden door activiteiten te organiseren en ze goed voor te lichten over gebruik van drank, drugs, seks en geweld.

Eerst werden we verwelkomd op het kantoor van de Amy foundation, hier kregen we voorlichting over het ontstaan van de foundation en hoe ze opereren. Vervolgens zijn we bij een paar cursussen naar binnen gelopen zoals koken, naaien en pedicure. Nadat we hier een rondleiding hebben gehad zijn we naar een school gegaan in de township genaamd Gugulethu. Hier mochten we mee kijken en doen met de naschoolse activiteiten van de kinderen. We hebben gezongen, gedanst, muziek gemaakt en een lees les gevolgd. Het was echt een enorm leuke ervaring, ook om het verschil te zien tussen de basisschool hier en een basisschool in Nederland. Het is niet dat wij in Nederland beter onderwijs verzorgen, maar in Nederland wordt er veel meer gefocust op kennis. Naar mijn idee wordt hier meer gefocust op het goed bijdragen aan de maatschappij en slechte dingen vermijden, zodat je kinderen later niet in een slecht circuit terecht komen. In Nederland is dit een taak van de ouders, daarom kan de school hun focus meer leggen op het overbrengen van kennis. Hier moet de school voor beide vlakken zorgen, de kennis, maar ook het sociale aspect van leven. Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel, dit is ook alleen mijn mening natuurlijk. Het kan ook anders zijn.

Kort samengevat, was dit echt een enorm leuke en ook indrukwekkende ervaring. Het was geweldig om al deze kinderen te ontmoeten en met ze mee te doen. Misschien gaan we in december terug om vrijwilligerswerk te doen bij de Amy foundation, dit lijkt mij enorm leuk.

Dans les op schoolAmy monumentMuziek maken met de kidsMuziek maken met de kidsTerug in de schoolbankenTownship school in Gugulethu