Mijn eerste werkweek

27 augustus 2021 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Voor school moet ik ook elke week een wekelijkse blog bijhouden met betrekking tot mijn stage, dit is een vrijwillige opdracht die mij erg interessant leek. Zo kan ik tegelijk jullie meenemen naar mijn werk.

Mijn eerste werkweek bij Picup

Deze week ben ik begonnen aan mijn eerste beroeps opleidende stage. Hiervoor ben ik helemaal naar Kaapstad (Zuid-Afrika) gerezen. Het leek mij een enorm toffe uitdaging om mijn stage in het buitenland te voltooien. Niet alleen de andere taal, maar ook de geheel andere cultuur en mensen spraken me enorm aan, vandaar mijn keuze voor Zuid-Afrika.

Ik ben de eerste student van Zuyd Hogeschool die aan de slag gaat bij Picup, ik heb dus geen tips en tricks over dit bedrijf kunnen krijgen van mijn voorgangers. Misschien even kort over Picup. Picup Technologies is een bedrijf dat leveringen doet voor zowel particulieren als bedrijven. Bedrijven zoals Puma, Michelin, Pick n Pay en Ucook zijn aangesloten bij Picup. Picup opereert ongeveer hetzelfde als Deliveroo en Uber. De drivers (bezorgers) krijgen een melding op hun telefoon zodra er een bezorging plaats moet vinden, ze mogen dit dan zelf accepteren of afwijzen. De afgelopen 1.5 jaar is Picup enorm gegroeid. We zijn van 170 drivers naar bijna 1800 drivers gegaan en op het kantoor werken nu geen 10 maar 42 werknemers. We zijn van plan om dit jaar nog uit te bereiden naar 60 medewerkers. Ook zijn er al langzaam plannen om Europa in te gaan.

Toen ik hier de eerste dag binnen liep kon ik gelijk aan de slag, ik kreeg eigen taken en verantwoordelijkheden. In het begin vond ik dit best wel pittig, ze lat was hoog gelegd en er waren hoge verwachtingen. Dit was dus absoluut niet waar ik op voorbereid was, ik dacht dat het tempo hier wel iets lager zou liggen ;). Toch ben ik enorm blij dat ik hier genoeg werk heb en alles op een redelijk tempo gaat, het verschilt denk ik niet heel veel in vergelijking met het Europese werk tempo. Na een paar dagen raakte ik gewend aan het werk en kreeg ik steeds meer verantwoordelijkheden. Ik ben nu vooral bezig met het toegankelijker maken van de personeelsbestanden voor andere managers en het zoeken voor nieuwe mensen in nieuwe posities. Een van mijn grotere opdrachten de komende weken wordt het in gesprek gaan met verzekeringsmaatschappijen. We willen dat onze drivers goed beschermd en verzekerd zijn, heel veel drivers hebben geen verzekering. Wij willen ervoor zorgen dat een driver zich voor een minimum bedrag kan verzekeren, hiervoor zullen we onderhandelingen aan moeten gaan met verschillende verzekeringsmaatschappijen. Momenteel ben ik bezig met een vooronderzoek hier naar en binnenkort ga ik dit project samen met Ashley (mijn leidinggevende) starten.

Mijn blog wordt nu al veeeel te lang zie ik, dus ik zal maar snel afsluiten. Ik heb nog veel meer dingen gedaan en nog te doen, maar daar zal ik komende weken over vertellen. Ik heb echt een super leerzame en interessante stageplek gevonden denk ik!

Picup logo

1. Yolanda:
    30 augustus 2021
    Wauw Roel, dat klinkt allemaal interessant! Ik volg je!!