Eindelijk toch naar Hermanus

3 oktober 2021 - Hermanus, Zuid-Afrika

Vandaag zijn we dan eindelijk naar Hermanus gegaan. Hermanus is een klein stadje anderhalf uur uit Kaapstad. Hermanus staat bekend om de walvissen die in de zee bij Hermanus zwemmen. Rond september komen de walvissen paren in het water van Hermanus, er zijn dan dus ook veel walvissen te zien rond deze periode.

We probeerde dit al meerdere keren te plannen, maar elke week werd het opnieuw afgezegd vanwege een te heftige wind op zee. We hadden een auto gehuurd, boot tickets gereserveerd en onze route uitgestippeld. Vanochtend om 08:30 stonden we bij de auto verhuur, vervolgens kregen we te horen dat onze reservering was mislukt en er geen auto’s meer beschikbaar waren. Dit was natuurlijk een enorme tegenvaller, omdat we een mooie route wilden rijden. Helaas was hier niks aan te doen en moesten we wel een Uber bellen om ons in Hermanus af te zetten, dit was best wel prijzig, we betaalde 1300 rand, dat staat gelijk aan ongeveer 75 euro. Dit was alleen naar Hermanus en dus niet terug.

Maar goed, dat mag de dag natuurlijk niet verpesten. Na een lange Uber rit kwamen we dan aan in het bijna uitgestorven stadje Hermanus. Het was zondag, dus alles was gesloten en er was niemand op straat. We hebben wel lekker kunnen lunchen bij de organisatie die ons de walvissen heeft laten zien. Nadat we onze buik vol hadden gingen we rond 13:00 uur de boot op, op naar de walvissen. Het was echt indrukwekkend om deze enorme dieren te zien, we hebben er 5 gezien. Twee volwassen vrouwtjes en 3 kleintjes. Ofja, zo klein zijn ze toch niet hoor, walvissen worden geboren met een lengte van 5 meter en komen elke dag na hun geboorte maar liefst 50kg aan. Ze kwamen ook heel kort tot de boot, dit was zeker indrukwekkend om te zien!

Nadat we de walvissen gezien hadden vaarde we naar seal island. Seal island is een eilandje op het water bij Hermanus die wordt overspoeld door zeehondjes, dit was echt heel grappig om te zien. In de eerste instantie leek het eiland vol met rotsen, maar toen viel ineens op dat het hele eiland overspoeld werd door zeehondjes. Als je goed kijkt op de foto’s kun je het misschien wel zien. Binnenkort gaan we ook duiken met zeehondjes, hier kijk ik ook erg naar uit!

Eenmaal teruggekomen op land kregen we een kopje soep met iets te drinken. Toen kwam de nieuwe uitdaging van de dag. Vervoer terug naar Kaapstad regelen. Er bleken namelijk geen Ubers te rijden in Hermanus, openbaar vervoer is geen optie en de nacht daar verblijven kon ook niet, omdat we morgen stage hebben. Gelukkig was er een ander koppel dat ook naar Kaapstad moest, zij hadden een busje met chauffeur geregeld voor die dag. Daar konden we mee, alleen de chauffeur vroeg natuurlijk de hoofdprijs, omdat we geen andere keus hadden. We betaalde 1950 rand voor ons zessen, tel maar uit hoeveel euro dat is. Maar ja, we werden veilig thuis gebracht en voor de deur afgezet. Uiteindelijk was het een geslaagde dag en konden we eindelijk Hermanus whale watching van onze bucketlijst afstrepen.

Seal IslandWalvissen in HermanusOp de boot op het water van HermanusSelfie op de boot in Hermanus